Profil
Bryghuset har 2 matrikler: Børnehave og Vuggestue på Forhåbningsholms Alle 24 og vuggestue på Niels Ebbesens Vej 21.
Vi arbejder med "Udeliv, leg og bevægelse" som en overligger for vores aktiviteter dagen igennem. Vi har en dejlig sal som vi bruger til rytmik og sang, lege, fællesskaber og meget andet.
I Bryghuset er den overordnede pædagogiske praksis, bygget op om et gennemgående tema ” Udeliv, leg og bevægelse”, og denne praksis er integreret i husets kultur, fysiske rammer, aktiviteter og værdier. Bryghuset er en integreret daginstitution, vi har i øjeblikket 5 børnegrupper: 3 vuggestuegrupper , en småbørnsgruppe og en børnehavegruppe. Vi åbner sandsynligvis en børnehavegruppe mere i 2025. Vi er beliggende lige i smørhullet af Frederiksberg . Vi følger årets gang, - vi har god plads, indenfor og vi har en stor legeplads, der i 2025 / 2026 omdannes til en naturlegeplads, i det vi er en del af den grønne omlægning, som Frederiksberg Kommune ser som et vigtigt gode.
Vores grundlæggende pædagogiske tilgang til børnene er, at vi ser barnet som socialt, det udvikler sig i tæt samspil med sine omgivelser – gennem relationer. Vi arbejder med selvhjulpenhed, og med strategierne fra ”Sprog i samspil” som fundament for vores handlinger. Pædagogisk grundlag ”Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i et fælles pædagogisk grundlag.” ”Det pædagogiske grundlag består af en række fælles centrale elementer, som skal være kendetegnende for den forståelse og tilgang, hvormed der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alle dagtilbud i Danmark.” Centrale pædagogiske begreber: ▪ Børnesyn: Det at være barn har værdi i sig selv. ▪ Dannelse og børneperspektiv: Børn på fx 2 og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse. ▪ Leg: Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud. ▪ Læring: Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret. ▪ Børnefællesskaber: Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for. ▪ Pædagogisk læringsmiljø: Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring. ▪ Forældresamarbejde: Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring. ▪ Børn i udsatte positioner: Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter, ud fra zone for nærmeste udvikling, børn skal mødes og ses, og føle sig forstået.
Sammenhæng til børnehaveklassen: Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.” ”Loven fastsætter, at alle elementer i det fælles pædagogiske grundlag skal være udgangspunkt for arbejdet med den pædagogiske læreplan og dermed det pædagogiske arbejde med børns læring i dagtilbud.” ”Nogle elementer i form af fx børnesynet skal altid være til stede i det pædagogiske læringsmiljø, mens andre elementer som fx arbejdet med at skabe en god overgang til børnehaveklassen kan være mere til stede i nogle sammenhænge end andre.” Børnesyn, Dannelse og børneperspektiv, Leg, Læring og Børnefællesskaber
Børnesyn: Alle børn er født sociale, og de udvikler sig i samspil og relationer med andre. ▪ Dannelse og børneperspektiv: Deltagelse i meningsfuldt og nærværende samvær med voksne, er en grundlæggende forudsætning for et barns trivsel og udvikling
Leg: Legen har en værdi i sig selv og er en gennemgående del af hverdagslivet. Legen er et erfaringsrum, hvor børn både får muligheder for at afprøve dem selv, finde på nyt og samtidig må afstemme sig efter de andre.
Læring: Børn ses som aktive medskabere af egen læring og udvikling i rammer, de voksne er ansvarlige for. Barnet spiller aktivt sammen med sine omgivelser, derfor må læreprocessen tilpasses barnets alder, barnets eller gruppens interesser og de voksnes kompetencer. Vi kan planlægge, hvad vi gerne vil have børnene skal lære i en given aktivitet, men barnet kan også lære så meget andet i situationen.
Børnefællesskaber: Alle børn har ret til deltagelse, deltagelse er forudsætning for læring, trivsel og udvikling. De voksne bærer ansvaret for relation, samspil, samvær og stemning. Hvordan kommer de fem centrale elementer fra det fælles pædagogiske grundlag til udtryk hos os og bliver omsat i vores hverdag sammen med børnene? ▪ Alle børn anerkendes som unikke personer med hver deres særlige forudsætninger. De voksne forholder sig til børnene, som de er, og pædagogisk tages der afsæt i børnenes behov og styrkesider.
Pædagogikken starter når børnehuset åbner kl. 7.00 til det lukker kl. 17 /16.30.
Vi arbejder med selvhjulpenhed, det gør vi løbende over hele dagen og i alle de handlinger vi gør sammen med børnene. Vi tager udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone: - Tage tøj af og på i skriftesituationer - Selv tage overtøj på og af når vi skal ud - Dække bord, når vi skal spise, rydde af når vi er færdige - Kravle op ad stigen til barnevogn og krybbe, når barnet skal sove .